Siirry sisältöön

Liikkujan viikon uutiset

9.11.2023 11.00

Helsingfors evenemang på Bilfria dagen kom till genom samarbete

Våren 2023 tillsatte Helsingfors stads miljötjänster en samarbetsgrupp för kommunikation om hållbar mobilitet. Samarbetsgruppen ska underlätta informationsutbytet mellan sakkunniga och samarbetet mellan olika organisationer vid kommunikationen om hållbar mobilitet.


– Vi bjöd in sakkunniga som jobbar med hållbar mobilitet och kommunikation på Helsingfors stad samt ansvarspersoner från Helsingforsregionens Trafik och Helsingforsregionens Miljötjänster (HRM). Organisationerna som sitter med i gruppen har samma målgrupp och samma mål: att uppmuntra helsingforsarna till hållbar mobilitet, säger Milla Susi, miljösakkunnig på Helsingfors stad.

Redan från början diskuterade gruppen också Mobilitetsveckan och kom överens om att i år förena sina krafter och planera gemensamma aktiviteter under veckan. Samarbetet resulterade i ett evenemang för hela familjen på Medborgartorget i Helsingfors på Bilfria dagen den 22 september.

– Efter coronaåren kändes det bra att arrangera trevligt program för alla åldrar på Medborgartorget kring temat hållbar mobilitet. Särskilt populära var den kostnadsfria snabbservicen av cyklar samt verkstaden där både barn och vuxna kunde piffa upp sin cykel med bl.a. reflekterande dekaler. På plats fanns också stadens luftkvalitets- och bullerexperter, som berättade om den nya luftvårds- och bullerbekämpningsplan som är under beredning, berättar Susi.

HRM:s Klimatinfo förevisade olika elcyklar, vilka också väckte stort intresse. Tidvis uppstod det till och med köer när så många ville testa dem.

– Elcyklar finns av många modeller, från hopfällbara cyklar till lastcyklar, och bara genom att testa kan man hitta den modell som passar en själv och de egna behoven bäst. Vi vill inspirera folk att skaffa sig en elcykel särskilt i stället för en eventuell andra bil, eftersom elcykeln är ett mer ekologiskt val och också ett bättre val för välmåendet, säger Kirsi-Leena Helle, som är kommunikationssakkunnig på HRM:s Klimatinfo.

Samarbete lockar större publik


Evenemanget i Helsingfors gav alla arrangörerna en positiv eftersmak, och responsen från besökarna var också god. Milla Susi och Kirsi-Leena Helle uppmuntrar även andra deltagare i Mobilitetsveckan att engagera flera olika offentliga och privata aktörer i arrangemangen.

– Genom samarbete kan man nå en större publik, eftersom man har tillgång till flera organisationers kommunikationskanaler och övriga resurser. När man jobbar tillsammans får man också värdefulla synpunkter från andra organisationer och kan utnyttja deras tidigare erfarenhet, uppmuntrar Susi.

Privata aktörer som deltog i Helsingforsevenemanget var Yeply som utförde snabbservice av cyklar, samt Hodarifillari som bjöd de 300 första besökarna på gratis vegetariska hot dogs. Förutom av de deltagande organisationerna marknadsfördes evenemanget också av biblioteket Ode som ligger vid Medborgartorget.

– I kommunerna är bibliotek och caféer naturliga mötesplatser, så om man av någon orsak inte får med dem i själva evenemanget kan man säkert ändå marknadsföra Mobilitetsveckan och evenemanget via dem. Det lönar sig också att djärvt ta kontakt med lokala företagare, varför inte sportaffärer eller gym, och tillsammans hitta en tilltalande roll för dem i evenemanget, uppmanar Helle.

Helsingfors har förbundit sig att främja utsläppssnål och klimatneutral mobilitet. Staden deltar årligen i Mobilitetsveckan, eftersom det är ett ypperligt tillfälle att lyfta fram möjligheterna och fördelarna med hållbara färdsätt samt berätta om stadens strävanden för att utveckla hållbar mobilitet. Över lag är hållbar mobilitet ett övergripande tema på Helsingfors agenda.

Läs mer om Helsingfors stads program för hållbar mobilitet och om verksamheten kring trafikrelaterad miljöfostran:


Bild: Helsingfors stad
Fotograf: Vesa Laitinen


Palaa otsikoihin